Żeby lepiej zrozumieć awarię akumulatora warto na początek zrozumieć jak w ogóle akumulatory samochodowe działają. Trzeba wiedzieć, że prąd w akumulatorze powstaje w wyniku procesów chemicznych zachodzących w jego wnętrzu. Naładowane cząsteczki przechodzą przez przewodzący prąd kwas z jednej elektrody na drugą, co my odbieramy jako prąd elektryczny. Z czasem jednak kwas, który wypełnia wnętrze akumulatora, traci swoje właściwości, elektrody się zużywają a na ich powierzchniach dochodzi do niepożądanych reakcji, przykładowo w wyniku nadmiernego rozładowania. Dlatego akumulator należy traktować jako część eksploatacyjną i co jakiś czas go wymieniać. Najlepiej jest to zrobić, zanim jeszcze ten uszkodzi się na tyle, że chociażby w wyniku wolniejszych reakcji wywołanych niską temperaturą akumulator zawiedzie i samochód nie odpali. Aby jednak móc zawczasu wykryć, że kres życia akumulatora się zbliża, należy znać objawy jego uszkodzenia.
-
Wolniejsze obroty rozrusznika — akumulatory rzadko ulegają gwałtownym awariom, raczej uszkadzają się powoli co manifestuje się w postaci spadków napięcia. W takiej sytuacji akumulator dysponuje mniejszą mocą, przez co rozrusznik kręci się wolniej. Jeśli więc odnosisz wrażenie, że rozrusznik w twoim samochodzie kręci się mniej intensywnie niż normalnie, to sprawdź swój akumulator.
-
Reakcja na temperaturę otoczenia — jak już wiesz, prąd w akumulatorze samochodowym powstaje w wyniku reakcji chemicznych, a jak dobrze wiadomo reakcja chemiczna zachodzi tym szybciej im wyższa jest temperatura, ponieważ cząsteczki biorące w niej udział mają więcej energii. Jeśli więc zauważasz, że opisana powyżej sytuacja, czyli wolniejsze obroty rozrusznika, występuje częściej, kiedy temperatura jest niższa, to możesz się spodziewać, że akumulator trzeba będzie niebawem wymienić. Może się bowiem zdarzyć, że przy jeszcze większym spadku temperatury samochód nie odpali w ogóle.
-
Problemy z odpaleniem silnika — ostatnim sygnałem, jaki twój akumulator najprawdopodobniej da ci, zanim zupełnie przestanie pracować, będą kłopoty z odpalaniem. W takiej sytuacji zauważysz, że rozrusznik kręci się już tak słabo, że samochód nie chce wręcz odpalić.
Materiał zewnętrzny